donderdag 1 augustus 2013

Beestig!

Niet enkel de Gilbert zette een beestige prestatie neer, ook het kroost deed het goed in de vakantie, met als apotheose: de terugrit van 10.10u.
De familie Sanseveria heeft niet geïnvesteerd in draagbare dvd-spelers voor in de auto.
De zoon kennende zou hij namelijk de volle tien uur naar dat ding zitten gapen.

Wat doen ze dan wel?
- Zagen, maar enkel het laatste anderhalf uur en dan nog maar om het half uur ofzo.
- Naar buiten kijken ( de dochter)
- Boekjes lezen (de zoon)
- Dutjes doen (de Sanseveria als ze niet achter het stuur zit)
- Muziek luisteren (allemaal)

En laat dat laatste nu net een schot in de roos zijn geweest.
Uit mijn eigen kindertijd herinner ik mij de cassettes van de Beatles (hoera) en Franse chansons (iets minder hoera).
Het kan natuurlijk ook mijn selectief geheugen zijn hoor, en dankzij deze schijf, ken ik nog steeds de Latijnse vervoegingen van 'Rosa', maar bij ons was het omgekeerd.
De lange autoritten overleefden wij op een cocktail van kinderliedjes, een cd met liedjes van Annie M.G.Schmidt en: de Scharlaken Pompelmoes en Radio Oorwoud.
Heel veel Scharlaken Pompelmoes en Radio Oorwoud, zowel heen, tussenin als terug.

Ik zeg u eerlijk: ondertussen ben ik ze wat beu gehoord, maar dat mag ook wel, aangezien ze de voorbije 14 dagen minstens evenveel (elk) langs mijn oren zijn gepasseerd.
Maar wees gerust: een weekje afkicken en ze mogen terug in de cd-speler: educatief, grappig (voor jong en oud) en het houdt de kinders rustig: geniaal, zeg ik u, allebei!

De kinders zijn zot van het Nurk-lied en de zoon kan het hele Pompelmoes verhaal al zo goed aanvullen als zijn moeder de conversaties uit 'Dirty dancing'.
De Gilbert bekende na zijn Ironman, dat hij tijdens het fietsen de hele tijd met 'Radio Oorwoud' in zijn hoofd had rond gereden.
En ik, ik lig steeds plat bij het horen van de eerste zin uit dit lied.
Zo plat, dat er een Philleke voor moest komen.





17 opmerkingen:

  1. Ah, ik ben ook fan van Radio Oorwoud! Zalig, die teksten :). Dat van de Congostroom en dat met Sarah Bettens vind ik ook heel leuk! Onze autoritten vroeger waren dan weer voorzien van eindeloze casettes Samson en Gert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, mijn ene klasje heeft een filmke gemaakt op de congostroom, niet gewonnen, maar zo schoon!
      http://www.youtube.com/watch?v=Jo6pKQDS1gE

      Verwijderen
    2. Haha, zalig filmpje inderdaad! Dat liedje plakt bij deze weer drie dagen in mijn hoofd :).

      Verwijderen
  2. Oh, ik hoop, ik hoop zo dat dit als voorbeeld voor onze toekomstige rit mag gelden. Welke Ironmanprestatie leverde De Gilbert? Ik heb hier een paar weken geleden een hele tijd een Duitse website mogen refreshen wegens een collega die soortgelijk zot in zijn kop had gekregen.
    En wij luisterden naar Kinderen voor Kinderen en naar die sprookjes die 'ping' zeiden als er een bladzijde omgedraaid moest worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die in Zürich, waar het belachelijk heet was, belachelijk steil en hij het belachelijk goed deed: 10.54u. Een beest is het!
      Lekturama's luistersprookjes! Wij hadden er daar zot veel van, ik ben van plan om die cassettes te digitaliseren tegen volgend jaar.

      Verwijderen
  3. Ik ben echt achterlijk ik, ik heb die ceedee ook, maar ik had die woordspeling weer niet door....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vee! Dat is marginaal! En er zitten nog zo'n grappige tussen! 'ik laat alles open, omdat het niet meer Toekan' enzo.

      Verwijderen
    2. Oei oei, helpt het als ik zeg dat ik vooral op de melodie let ?????
      Nee, ik moet zoiets lezen denk ik.....

      Verwijderen
  4. hahaha, klinkt als iets dat ik dringend eens moet uittesten. Hoera voor brave, niet-overgevende kinderen in de auto. En voor kinder-auto-muziek nostalgie (hier was er eerst jarenlang de 4 jaargetijden van Vivaldi op repeat omdat het cassetje vastzat in de casettespeler van de auto, en vervolgens ook een eindeloze vracht aan Joe Dassin-platen en Vive la France-verzamelaars, Abba Gold en Hoezo? Clouseau - m.a.w. de voedingsbodem van mijn tot op de dag van vandaag sociaal onacceptabele muziekkeuzes)
    Merci voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep, klassieke muziek! Ik denk dat ik die al had verbannen uit mijn geheugen, maar dat zat er ook steevast in!

      Verwijderen
  5. Ooooh, amai, zalig inderdaad, die eerste zin! En is dat een gat in mijn cultuur, dat ik Radio Oorwoud nog niet kende?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Radio oorwoud, daar is mijn kroost vermoedelijk te oud voor geworden vrees ik, want dat ken ik niet... Hier is het al geluidshuis wat de klok slaat, iedereen, het lief en ik incluis kijken reikhalzend uit naar oktober, wanneer het volgende geluidshuissprookje uitkomt!
    wel subliem die antilopen!
    Volgende Philleke over die Toekan misschien? Of wat dacht je van een geluidshuisquote " Hebt ge teveel gevret, dan wordt ge dik en vet", om op de frigo te hangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij luisterden naar kinderen voor kinderen en nadien, toen de oudere zussen en broer die cassettes echt wel beu waren, naar The Presidents of the USA. Voor mij blijven die gelinkt aan vakantie, ik word er op slag goedgezind van als ik die hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Arme ik die nog nooit van Radio Oorwoud gehoord had. Super gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ons Oostenrijkritje werd een beetje ingekleurd met de cd's van het Geluidshuis. In onze bib kan je die zelfs uitlenen. Niet alle moppekes dringen bij mijn vijfjarige, maar ze kan er toch smakelijk mee lachen.
    Radio Oorwoud was ons onbekend, maar dat gaat nu veranderen.
    De rode lecturama-boeken staan hier in de kast, met daarnaast de cassetjes die het overleefd hebben. Ping!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aha! Fijn dat jullie de Scharlaken Pompelmoes weten te smaken. Bedankt voor de fijne tekst. Alsof wij een beetje mee op reis waren met jullie! Djapo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, dat is echt educatief verantwoord. Wij hebben ook nooit van DVD-spelertjes voor in de auto gekocht. Tot zo ver de overeenkomst. Onze kinderen zijn al ietsjes ouder en onze luistermuziek is ietsjes minder educatief verantwoord, vrees ik. Maar ja, hun moeder was dan ook een grote fan destijds...
    http://www.youtube.com/watch?v=SpzRlzNU2gM&gl=BE

    BeantwoordenVerwijderen