zaterdag 10 september 2011

To do list: olifantenvel kweken!

Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik heb genoeg zelfkennis om te weten dat ik een naïeve doos ben.

Dat heeft zo zijn voordelen: ik zie meestal het goede in de mensen en probeer iedereen positief (of tenminste neutraal) te bekijken en ik wil graag dat iedereen mij leuk vindt.
Dat heeft ook zijn negatieve kanten: 'vriendjes zijn met iedereen' is iets wat wij kleutertjes wijsmaken, maar dat is niet echt realistisch.

Zo ook gisteren.
Een plezant trouwfeest, er werd gegeten en gedanst en ik overtrof mijzelf door mijn schoenen tot 2.00u aan te houden, een persoonlijk record!
Tot dat ene zinnetje van een collega, dat als een emotionele pletwals over mij heen rolde.
En dan voel ik mij zo stom: dat ik voordien dacht dat wij wel redelijk overeen kwamen en dat ik altijd vriendelijk was, terwijl zij in zichzelf waarschijnlijk aan het rol-ogen was.
Dat ik energie en vriendelijkheid stak in iemand die een heel eigen (en verkeerd) beeld van mij had.

Ik kan daar echt slecht van zijn. Nu nog zelfs.
En dan bedenk ik mij dat wij nog 40 jaar 'mogen' samenwerken.
Gezellig...

17 opmerkingen:

  1. Oei, niet leuk. Maar stelde ze haar mening positief bij, of kwam ze er nu openlijk voor uit dat ze nooit hoog met je opliep?
    Als je echt denkt dat je je job nog 40 jaar gaat uitoefenen, dan inderdaad, een olifantenvel kweken is what you should do. Succes, meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben daar ook niet goed in om zo'n dingen van me af te laten glijden. Helaas... Je aandacht en energie richten op wie 't wel verdient! Jammer dat mensen zo iemand zijn avond naar de knoppen kunnen helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh jong, ge weet niet hoe herkenbaar dat is. Ik heb een collega die dat kweetniehoevaak doet en ik ben zo dommig om toch steeds maar vriendelijk te blijven doen (nog erger zelfs, als ze slecht gezind is doe ik keihard mijn best om haar goedgezind te maken). Daarnet ook weer. Ik ben het nu meestal wel vergeten tegen dat ik thuis ben, maar 't is toch telkens een koude douche.
    Hopelijk deed het deugd om het hier eens neer te zetten! Ik ken u totaal niet, maar alleen door uw blog/reacties vind ik u al een toffe ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zit met het omgekeerde: eentje die té vriendelijk doet en ik ben niet degene die bot ga laten weten dat ik niets meer dan werkconversaties wens te houden.

    Soms ben ik jaloers op mensen die hun mening durven zeggen. Maar de mensen die het gen missen om aan te voelen wat kwets en waar de grenzen van goed fatsoen liggen, die horen daar niet bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O ik herken dat ook! =/
    En dat ook je dat dan maar niet kan loslaten, je tijd verspilt aan het blijven piekeren daarover, terwijl andere mensen die je wel appreciëren om wie je echt bent die tijd eigenlijk veel meer verdienen. Trek het u niet te hard aan jong! Ik geef Nele hier groot gelijk, ik ken u ook niet, maar ge schrijft écht als een hele toffe! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Steek alleen energie en tijd in mensen die het waard zijn. Groetjes en profiteer van het mooie weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een yoga oefeningetje wil ook wel eens helpen:
    Steek je arm uit tussen jou en de persoon en doe alsof je een steel vasthoud. Teken met je andere hand een bloemetje op de steel en zeg: "Dit is een bloem"
    Hahahaha, bloemen beschermen je tegen negatieve stralingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. als het je lukt om zo'n vel te kweken en je hebt tips voor ons... laat je het dan weten? Ik zou ook zo'n vel kunnen gebruiken, ik ben net zo naief en een even grote piekeraar als jij! Ik vind de raad van An wel heel wijs: aandacht richten op wie het wel verdient en daar is die ene collega van je zeker niet bij - z'is het echt niet waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. *knuffel*

    ;-)

    Maar serieus nu: jij moet je niet stom voelen. Je zegt het zelf, dat je "altijd het positieve in mensen probeert te zien" - en daar is helemaal niets stom aan. Je hebt het geprobeerd, die collega heeft dat achteraf gezien niet verdiend, maar jou valt niets te verwijten he. Nu weet je waar je staat en wat zij over je denkt en moet je dus inderdaad geen positieve energie meer in haar steken - en zo schiet er meer over voor andere mensen, die het wel verdienen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Helegans herkenbaar, ook het domme gans gevoel dat er dan bijkomt.
    Ik probeer tegenwoordig twee keer met mij tong te draaien (meestal gaat daar toch nog wel een nachtje over) en dan toch de boodschap terug te geven dat ik het niet apprecieer/er wakker van gelegen heb/het niet begrijp/het me echt geraakt heeft...

    Het lucht mij op én de tegenpartij valt meestal uit de lucht - hop omlaag - van de troon of van verbazing.

    Ga ervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Helemaal herkenbaar en zo spijtig. Bij mij kan dat zinnetje jaren en jaren blijven hangen.
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij Akotee hebben ze mooie 'Kitch Kitchen" toile cireekes... ga er eentje kopen, dan glijdt de "commentaar" zo van je af! :-)

    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sorry hoor, maar ik ben blijkbaar de enige die het weer niet snapt.
    Heeft die iets over uw schoenen of blote voeten gezegd? Heeft die achter uw rug geroddeld? Heeft ze laten merken dat ze je niet moet hebben?

    En heb jij gevraagd : wat bedoel je precies?

    Ik schrijf dat omdat ik ook al wel eens diegene geweest ben waar mensen 'maandenlang onder de voet waren' omdat ik als grap gezegd had : Heey, je staat aan de poort, heb je iets nieuws aan? (tegen een collega die ook in loopbaanonderbreking was toen.)
    Een half jaar later (HALF JAAR!) heb ik moeten horen dat zij daarvoor maanden is kwaad geweest terwijl ik niet eens wist waarover het ging. Terwijl ik altijd denk dat iedereen wel weet dat het nooit de bedoeling is om iemand te kwetsen. Tjonge, als ik dat toen geweten had, zei ik toch gewoon : maar dinkske toch, dat was niet het opzet, excuses!
    Overigens, denk ik ook altijd dat ik met iedereen goed opschiet. En als anderen dat niet vinden, sja, hun gemis.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Olifantenvel? Dat was zeker op toen ze mij geproduceerd hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als ge daar eens een patroontje of goed receptje voor vindt, voor dat olifantenvel, wil je het dan even met ons delen aub?
    Want als die opmerkingen van een goede vriendin, zo dacht ik toch, komen, doet dat extra zeer...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vond dit bericht zo veel, bedankt voor het maken van me smile en ik wens u een goede dag Ik hoop dat ik kan blijven lezen van je mooie berichten, tot ziens!

    BeantwoordenVerwijderen